søndag 3. august 2014

Baska Voda

Vi har ligget her noen dager, både for å ordne opp i saker og ting angående båten, og for at Terje skal reise til Frankfurt i jobbsammenheng. Dagene våre begynner som regel litt før sju om morgenen. Da har vi først et bad på stranda ved siden av båten. Dernest er det frokost, og avslutning av den med en kaffekopp, sittende i baugen eller på dekk. Så følger forskjellige gjøremål. Enten gjør vi innkjøp, eller vasker og rengjør i båten. Å eie noe, medfører alltid ansvar. Ettermiddagene har vi ofte en tur, enten på syklene våre, scooter eller leiebil. Innimellom må vi uti å bade for å kjøle oss ned. Hele tiden har vi kjøling på inni båten, ellers blir den uutholdelig varm innvendig. Luftkjølingen er også alltid på om natta, ellers hadde det vært så som så med nattesøvnen.
I går, søndag 6.juli, hadde vi oss en scootertur oppe i fjellene rundt B.V. Mye flott å se. Kroatia er et vakkert land.

Det er grønt og frodig, med høye fjell, elver, fjorder og strender. Folk her arbeider hardt, og det er alltid noen som lykkes bedre enn andre. Vi oppsøkte en vingård, Konoba Kunjak, som var en av de som ved sitt iherdige arbeid, hadde fått seg et meget bra levebrød. De hadde mange bein å stå på. Foruten å drive restaurant, med meget god og tradisjonsrik mat, laget de sin egen vin, snaps og likør, honning, olivenolje, kremer og kona på gården laget forskjellig håndarbeid som hun solgte.  Maten vi fikk, var meget god! Jeg hadde gresskarburgere med ost til, og Terje hadde kjøtt, meget smakfullt og mørt, kokt i tomater og vin. -Og så drakk vi hjemmelaget limonade til, leskende i varmen.
Tirsdag var jeg alene i båten. Der var stormvarsel denne dagen, men det eneste som kom, var noen tordenbyger, så var det like varmt igjen. Jeg brukte tida på skjønnhetssalong med medisinsk massasje av rygg og nakke, pedikyr og stell av håret. Da jeg var ute derfra, var tordenværet over, og jeg fortsatte med rydding og stell av båten og klesvask. Om kvelden var jeg sammen med Ingrid og Ole Bernt og Ingrids søster, Eva og hennes mann på restaurant Panorama. Det var en hyggelig kveld, med god mat og underholdning.

Terje kom tilbake etter midnatt, og morgenen etter dro vi til Hvar by for å plukke opp Ørjan og Oddveig, hennes bror og hans kone. Vi hadde motvind og motstrøm i Hvarkanalen, så det tok sin tid å komme til Hvar. Der fikk vi ligge til kai i 10 min. Grunnen var at det var veldig vanskelig å ha båten liggende til kai med de dønningene og strømforholdene vi hadde i dag. Vel om bord, dro vi videre mot Korcula og Vela Luka. Vi fortøyde i en av mooringene, bøyene utenfor kaien, og fikk ungdommene i land. Etterpå spiste vi middag sammen i Vela Luka.

Neste dag dro vi inn til byen med lettbåten for å gjøre noen nødvendige innkjøp. Vi hadde begge to glemt ut at butikkene stenger kl.12 og åpner igjen kl.17, så da ble vi gående litt rundt på måfå. Fikk handlet litt mat, og satte kursen mot Vis.
I Vis by, var der ikke plass til oss, så vi måtte ankre opp i Kut, landsbyen ved siden av Vis. Morgenen etterpå, tok vi lettbåten inn til Vis for å ordne med avgifter hos havnesjefen. Deretter igjen noen nødvendige innkjøp av god økologisk mat (frukt og grønt).
På mitt ønske, forlot vi Vis ved middagstid med kurs for Solta. Der har vi ikke vært før. Da vi var kommet godt klar av Vis, fikk vi veldig god bør. Seilingen gikk forholdsvis raskt, særlig da vi nærmet oss Solta. Vi hadde en vindstyrke på opp i 15 knop, og seilte med en SOG på 9-10 knop. Nå ligger vi fortøyd blant "de store gutta". i en flott marina. Her var så mye å se og være opptatt av, at vi tok oss en "walking dinner". Senere fikk vi besøk av andre nordmenn som også lå fortøyd i samme marina. Fant ut i løpet av passiaren at vi i alle fall hadde felles kjente!