torsdag 23. juli 2020


20.juli 2020
Startet seilasen mot Danmark rundt kl.9 om morgenen. Da hadde vi levert inn leiebilen og gjort opp for oss i Sonwik marina.

Det blåste en ujevn vind fra nord. Noen ganger fikk vi ganske god fart, og mellom kastene ble vi nesten liggende og drive. Vi hadde ikke noe hastverk, og kom til Sønderborg rett etter kl.13. Der la vi skipssiden til en 92 år gammel danske, kalt «Sandra». Hun lå fortøyd ved «slottet». Eierne tok vel imot oss og hjalp til med fortøyningene. Den lille puddelen deres bjeffet iltert, og eieren måtte roe den ned. Vi måtte nemlig gå over dekket deres for å komme oss i land.
Her ligger hun, klemt mellom en danske og en tysker ;-)

Aurora Polaris’ kaptein hadde kjapt fått i gang en dialog, og snart føltes det som vi hadde kjent dem en stund. Før kaptinnen visste ordet av det, var enda en båt, en tysker, fortøyd utenpå AP.

Kaptein og kaptinne kom raskt i gang med jakten på en ny antenne til AIS-en. Vi mistenker at der er dårlig kontakt fra den eksisterende, for dere der hjemme kan ikke se oss på Marine Traffic. Vi klarer å se alle andre båter rundt oss, men andre kan antakelig ikke se oss. Vi forstår nå at det kan ta oss litt tid å få den opp å gå igjen.

Etter å ha spasert langs veien vi gikk langs for litt over ett år siden, den gangen vi gikk der med Helen og Martin – minner strømmet på – fant vi ut at vi måtte ha litt iskrem. Køene utenfor iskremboden langs veien vi gikk, var så lang at vi gikk forbi. Kaptinnen mente at der sikkert var iskremutsalg i byen. Heldigvis hadde hun rett, for der var det også en lang kø. Her var nemlig iskremen hjemmelaget! Der var rabarbra, solbær, appelsin, mango, sitron – alt du kunne tenke deg! Kapteinen hadde svært vanskelig for å bestemme seg for hvilken han skulle prøve, men da han så at han kunne kjøpe seg en hel liten boks med smaksprøver, var dilemmaet løst. Vi returnerte til AP, og kvernet og traktet kaffe og nøt isen fra boksen.

Kveldens middag ble inntatt på en indisk restaurant; buffet med plastikkposer på hendene. Det gjelder å bruke fantasien! Likevel slipper vi munnbind her i Danmark, og det er bra!

21.juli 2020
Kapteinen stod opp før kl.6. Første seilas gjennom broen i Sønderborg var kl.6.38. Tyskeren på utsida av oss var informert om at vi ville gå tidlig, så kaptinnen måtte også bare stå opp – ett kvarter seinere.
Det varte og det rakk, og ingen tyskere var å se. Vi innså at denne sjansen glapp. Neste seilas gjennom broen var to timer seinere. Tre kvarter før det, kom tyskeren til syne. Han trodde der var gjennomgang hver time, noe kapteinen sa ikke var tilfelle. Vi ble i alle fall løst fra fellesskapet 20 min. før broen åpnet seg og kunne fortsette nordover i Lillebælt – mot Middelfart.

Kaptinnen tok fri denne dagen (også), og overlot seilasen til kapteinen. Hun stod for cateringen og loggføringen om bord. Været var svært vekslende, med regnbyger, sol og vindkuler opp mot 24 knop fra tvers og «på nesen». Til slutt måtte seilene ned og motoren overtok framdriften.

Ved femten-tiden passerte vi marinaen vi egentlig hadde lyst å legge til på. Det forstod vi da vi hadde rundet neset og fikk vinden aktenfra – med broen foran oss. Oisann! Skulle vi gå inn til «Gammelhavnen» eller skulle vi snu? Kaptinnen fikk det avgjørende valget, og vi bråsnudde. En god time senere la vi til i Middelfart marina. Det var litt av en bragd! Ingenting planlagt! Ikke et fortøyningstau klart – eller fendere ute! Hjeeelp! En lettere forstyrret kaptinne på dekk – kapteinen ved rattet i full sjau med 20 knops vind aktenfra…. Fenderne måtte ut i en fart, og kapteinen lurte på om fortøyningstauene hadde ramlet over bord. (Han hadde selv bundet et av dem bak på relingen.) Enden ble god. Vi fikk hjelp av velbefarne danske seilere som klarte å fange opp fortøyningstauene, mens kaptinnen hengte ut fendere langs rekka. Det opplevdes litt dramatisk denne gangen! Har vært med på lignende landinger, og husker særlig de i Baska Voda, Kroatia.

22.juli 2020
Denne natten lå vi på anker utenfor Samsø. Samme vær – skiftende vind/skyer og flott solnedgang.

23.juli 2020
Våknet som vanlig før kl.6. Vi dro tidlig av gårde, og på Marine Traffic står det at vi går med motor. Det er en sannhet med modifikasjoner. Vi klarer ikke å få endret status, men vi seiler for det meste. Kom inn til Bønnerup ved 13.30-tida, og fikk plass ved brygga der. Dybdemåleren viser 0,0m under kjølen, men vi kommer nok ut igjen.

Rundt Grenå så det slik ut. Jeg trodde først det var en slags borg, men så var det rett og slett loddrette klipper

Bønnerup hadde mye å by på, og vi handlet langefileter, krepsehaler og røkte reker i havnens røkeri. Kveldens middag om bord i Aurora Polaris smakte vidunderlig, med danske, søte jordbær og økologisk piskefløde til dessert. At kapteinen foreslo en kveldstur etterpå, luktet svært mistenkelig. Vi hadde nemlig passert en isbar tidligere på dagen. Ganske riktig! Selv om han laget noen sløyfer utenom, og kikket litt på båter i havnen, gikk veien likevel om isbaren. Litt vanskelig å bestemme seg, for der var mye å velge i….

I morgen tidlig, 24.juli, drar vi til Læsø. Der skal vi besøke naboen vår som bor halve året på Randaberg, og resten av året på denne øya.

1 kommentar:

  1. Lotto video games and dominoes appeared in China as early as the 10th century. "That really goes to affect on} how individuals put their cash on video games," he stated. "Just need to stay with that and hope can have enough respect for one another to not goal particular areas." He is compelled to borrow from his fiancée, then his mother, and lastly, some evil males after shedding all of his cash. Well, this wouldn’t be the case if he gambled at high safe and authorized casinos that BestAuCasinosOnline picked for you. Kuchar gained at Mayakoba in 2018, a 클레오카지노 victory most remembered for what he paid a local caddie that week.

    SvarSlett