torsdag 30. juli 2020

Bønnerup - Læsø - Skagen - Kristiansand

24.juli 2020
Kapteinen var tradisjonen tro oppe før kl.6. «Du skal vel ikke ha frokost, du!» Det var mer et utsagn enn et spørsmål. Han var klar som et egg til å dra av gårde, og hadde nesten løst fortøyningene før kaptinnen hadde gnidd søvnen ut av øynene. Motoren lagde et voldsomt spetakkel, og AP rikket seg ikke av flekken! Etter en nærmere sjekk, så vi at vi lå omtrent ti cm lavere i forhold til brygga enn da vi ankom dagen før. Vi satt med andre ord på kjølen!

Det var ikke annet å gjøre enn å vente på tidevannet! To timer senere, lyktes det å få henne flytende igjen, og vi kom oss av gårde. Først fikk vi god bør. Vi seilte nesten halve strekningen med rundt 8-9 knop SOG. Vi hadde nok fått et eller annet inn i den lille propellen som måler båthastigheten idet kapteinen ruste motoren for å få oss løs. Dermed ble det umulig å måle om vi hadde med eller motstrøm. Omtrent midtveis ble det vindstille, og seilene måtte inn og motoren ta oss videre. Vi hadde kontakt med havnesjefen på Læsø, og han lovet oss plass ved brygga.

Da vi kom fram, fikk vi plassen som lovet, men måtte raskt vike den igjen fordi havnevesenet hadde lovet plass til to 50 fots båter, og vi opptok for mye plass. Dermed sa vi ja til å flytte oss, og ble liggende foran en norsk trebåt (Colin Archer?) ved navn «Nordlys». Så der lå altså to norske nordlysbåter etter hverandre. I tillegg var ytterligere to norske båter fortøyd utenpå oss og den andre nordlysbåten. Her vasset vi i nordmenn!
En av øyas mange restauranter på Vesterø

Flott solnedgang på øya

Utpå ettermiddagen, da vi var på vei bort for å betale for plassen, kom Welaug Stokkeland og mannen, Knut kjørende mot oss på kaien. De visste jo at vi var kommet, men var overrasket over å treffe oss så raskt. De trodde de måtte lete litt først. Det var et gledelig gjensyn, og de kom om bord og drakk kaffe med oss og fikk litt omvisning i vårt daglige liv om bord.

Welaug og Knut

...ombord..

Welaug ved roret
..og Knut

Vi ble betatt av det sjarmerende huset og eiendommen, med australske papegøyer og ei kanin. Vi ble servert jomfruhummer med deilig tilbehør hjemme hos dem. Det var en svært hyggelig kveld i en koselig utestue på Læsø.

En av papegøyene

Se den haugen av jomfruhummer (kreps)!

25.juli 2020
Avslappende morgen, med sol og fint vær. Welaug kom klokka halv ti for å plukke oss opp til en sightseeing på øya. Vi fikk se flotte strender, saltsyderi, gårdsbruk med frittgående husdyr og hjemmelaget softis (solbærsoftis) og diverse kuleiskremer, samt en mengde hjemmelagde matvarer, kremer, oljer og såper.

I løpet av rundturen ble vi også overtalt til å handle ulldyner. De skulle være fantastiske ift dundyner, for de transporterer bort svetten og holder deg varm om vinteren og kjølig om sommeren. Kaptein og kaptinne falt for den fristelsen, og gikk til innkjøp av ulldyner.

Kapteinen var den første som pakket ut dyna og prøvde den. Da kaptinnen kom inn i akterkabinen, kunne det slett ikke skjules at noe var under utprøving! Det luktet ull så det holdt! Bæææh!

26.juli 2020
Laaang og avslappet søndag morgen. Kl.11 måtte vi vekke naboen (en to-tre norske ungdommer) slik at de kunne løses fra Aurora Polaris og vi kunne sette kursen mot Fredrikshavn.

Omtrent halvvegs fant vi ut at Fredikshavn ikke var en ideell havn for AP. Vi kunne f.eks ikke nytte den offisielle båthavna, og lystbåthavna var altfor grunn for oss. Vi ville ikke risikere å sitte på kjølen igjen!

Da ble det Skagen i stedet. På telefonoppringning fikk vi beskjed om at de hadde plass til oss, og da vi kom enda nærmere, ble vi fortalt at vi skulle ligge utenpå en annen båt. Der var ingen som tok imot oss, så vi måtte rett og slett ta oss litt til rette selv. Vi fikk øye på en annen Discovery 55 som lå fortøyd sidelengs, og beveget oss sakte mot den. Idet vi var på siden av den, kom eieren ut og hjalp oss å fortøye.

Når to Discovery-eiere kommer sammen, har de mye felles! Det endte med at tiltrengt sika-flex ble honorert med bøker som den andre eieren har skrevet, og vi ble invitert over i den andre båten. Fruen om bord hadde bodd i Verdalen og Bømlo, og visste en god del om Vestlandet. Vi hadde en trivelig ettermiddag sammen med dem. De skulle dra av gårde til Arendal mandag 27.juli - mens vi hadde tenkt å vente litt.

27.juli 2020
Kapteinen våknet, tradisjonen tro før kl.6. Vi skulle feste AP til kaien framme ved baugen, og så skulle naboen vår gli akterover og vi overta hans plass. Dette skulle skje kl.8. Vi satt i cockpiten og kikket på alle lystbåtene som forlot havna – en etter en. Skal vi også dra? Vi sjekket værmeldingen for uka, og så at vi faktisk kunne bli værfast en god stund dersom vi ikke gikk nå. Før kl.7 var vi på vei ut fra Skagen. Været var nydelig, og kaptinnen kunne til og med brette opp litt klær og nyte sola.

Omtrent halvvegs, begynte det å skye over. Det var ikke mye vind å snakke om, men der var tunge dønninger. Nærmere Kristiansand begynte regnbygene.

Noen hadde funnet ut at vi var på vei over, og familien hadde fått beskjed. Edel Marie og Tor Aanestad skulle egentlig ha vært med oss på turen, men noe kom i veien for dem.

Da vi hadde lagt til i Kristiansand, kom først Lillian, vår yngste datter, og deretter Edel Marie og Tor. De viftet med flagg og roser og gjorde deretter stor entré. Mens kaptinnen løp til dekket for å hente stigen til akterenden, hadde en vennlig sjel på brygga trukket den uheldige tredjedelen av besøket opp av vannet. Vi skal ikke røpe noen navn her, men heldigvis hadde både kapteinen og kaptinnen tørre klær og håndklær å låne bort – og både mobilen og bilnøkkelen overlevde!

Edel Marie og Tor

Det var hyggelig med besøk igjen, og siden de ikke kunne seile med oss tidligere, kunne de i alle fall overnatte i Aurora Polaris.

28. juli 2020
Onsdag hadde vi barnebarnet vårt, Louisa Nordheim 4 ½ år, ombord. Vi koste oss og lekte med dukker, gikk på lekeplass og spaserte litt omkring i byen. Da vi kom tilbake, traff vi mammaen og pappaen til Louisa. De ble med oss om bord igjen for å få litt oppdateringer.

Louisa

29.juli 2020
Torsdag leide vi bil og dro hjem til Randaberg – så nå gjøres dette innlegget ferdig hjemme. Vi skal reise tilbake til Kristiansand fredag kveld og seile videre mot Stavanger når været tillater det.