mandag 14. april 2014

Starten på påskeferien 2014

Vi (Aud Elin og Finn Kjerpeseth, Terje og meg) startet påskeferien på Sola flyplass i god tid før flyet skulle lette torsdag 10. april. I klippefast tro på at alt var i orden, kom vi glade og fornøyde til Frankfurt for å legge oss inn på Sheraton hotel. Der ble vi høflig avvist, for vi hadde reservasjon på Hilton. Ok, greit nok det. Vi slet oss videre med blytung bagasje. Fruene sank utmattet ned i en salong, mens mennene ordnet formalitetene. Det var bare det at vi hadde allerede "overnattet", eller skal vi si "overdaget"? Vi skulle ha sovet der fra kl.07.00-18.00, altså før vår ankomst! Røper ingenting om hvem den skyldige er! Vi fikk tilslutt rom på Raddisson Park Inn like ved flyplassen. Det var en helt grei erstatning for oss!  God tid fikk vi også på flyplassen dagen etter. Da spiste vi frokost før vi fløy til Split. Ankom i nydelig solskinn

Da vi kom til Baska Voda, møtte det oss en velpleid Aurora Polaris. Hun strålte like fint som da hun var ny på båtutstillingen på Jersey. Vi fikk pakket ut og installert oss. Dagen etter kjørte vi opp til Basta, en liten landsby i fjellskråningen innenfor Baska Voda. Flott utsikt, god mat på en landsens restaurant med bare en lokal rett. På ettermiddagen kastet vi loss og forlot havna. Været var perfekt. Dekket var innbydende (for soling), og kursen var satt mot Pucisca på Brac. Vi seilte helt inn i havna og fortøyde båten rett ved kirka.
I morges våknet vi av kirkeklokkene. Vi hadde bestemt oss for å gå i kirka, men at gudstjenesten begynte så tidlig som 08.30, var vi ikke helt forberedt på. Vi praktisk talt forlot frokostbordet for å få være med på messen. Terje var så "lur" at han fant seg en sitteplass langt framme, mens vi andre valgte å stå nede ved døren. Etter en halv time, orket ikke vi "stående" mer, og forlot kirka og tok frokosten i stedet. En time senere ble Terje sluppet fri, så da kokte vi litt mer kaffe og holdt ham med selskap.  Litt senere gikk vi tur i landsbyen og så oss om, kjøpte hvert sitt marmorkjevle og noe småtteri. Aud Elin og Finn fikk tak i napoleonskake og sjokoladekake, og så måtte vi ha kaffe igjen!
Nå er vi på vei igjen! Hvor hen, vet jeg ikke ennå! :-) Etter at vi kastet loss har det lekket ut at vi er på vei til å seile helt nordvest på Brac. Ankom Milna kl.18.00. Hadde så et fantastisk godt fiskemåltid her. Været har vært litt vekslende på ettermiddagen, men for det meste pent.