søndag 26. juli 2015

Familien Torkelsen

25.juli. I dag drar de, og vi begynner en ny uke sammen med Edel Marie og Tor Aanestad.

24.juli. Etter morgenbad og bollebaking, satte vi kursen mot Trogir. Valgte å ta ytre ruta for å få jevnest mulig vind. Det blåser alltid så merkelig rundt øyene. Udramatisk seilas, og vi ankom Trogir til stappfulle marinaer. Denne gangen måtte vi legge til i den som var lengst borte fra byen, Marina Seget. Vi tok taxibåten inn til byen for å spise og finne bil til Ingrid m/fam. De går av i morgen for å feriere sammen med fam. Torsteinsbø. Mye å se av sirkusartister og kunstnere i byen, men vi måtte tilbake til båten for å legge de små.

23.juli. Startet med tordenvær. Vi storkoste oss, og nøt hvert øyeblikk! Formiddagen ble brukt til handling og fylling av vanntankene. Planen var nå å gå mot Trogir, men Terje valgte Hvarkanalen. Bak oss lå de mørke skyene, og foran sol og fint vær. Etterhvert som vi nærmet oss Bol, så vi en ansamling mørke skyer. Det var fortsatt deilig å ligge på dekk, så det gjorde jeg, helt til det smalt. Da skvatt jeg opp! Lynet hadde slått ned på toppen av øya, i et skogkledd område. Flammene spredte seg raskt i vinden som fulgte. Deretter skjedde alt veldig fort. Terje kalte opp Split radio for å rapportere brannen, og imens kom det ei vindkule som la ripa under vann. Det ble noe skriking ombord. Alle mann i cockpiten! Jeg måtte holde båten opp mot vinden, mens Terje tok seilet! Split radio har nok lurt litt på hva som foregikk, men Terje mente de hadde fått meldingen. Resten av seilasen gikk med heftige vindkuler opp mot 38 knop. Vi ankret opp i ei bukt før Stari Grad.

22.juli. Dagen etter ble en varm historie! Svetten silte i strie strømmer, og bading var eneste alternativ. Vi hadde sjekket to værmeldinger, og funnet ut at det heldigvis skulle begynne å regne, noe det også gjorde. Et herlig tordenvær som kjølte temperaturen noe ned. Det varte en time, eller to, men godt var det. Ungene storkoste seg med bading og andre aktiviteter, og om kvelden ble vi hentet med taxi og kjørt til Konoba Panorama. Der spiste vi peka, med pannekaker og is til dessert. Etterpå fikk vi underholdning med sang, trekkspill og en liten tass som "spilte" ukulele. Det var nok mer rytme og innlevelse enn teknisk spill, men moro var det!

21.juli. Rebekka og Kaisa badet og koste seg i et "vannhoppeslott", og Sonja lærte seg å flyte med armringer! En stor dag for alle tre. Hadde ingen hast med å komme til land. Vi heiste seilet og ruslet sakte i retning Baska Voda. Vi visste at der var det varmt. Rundt østre del av Brac hadde vi tidvis 0 kn. Da hoppet Stig uti og badet flere ganger. Plutselig tok vinden fatt i båten, og vi kom oss raskt over Brac-kanalen, og ble tatt imot av Ole Bernt og Ingrid. Det var koselig!

20.juli. Gikk fra St.Clement til Vrboska. Ankret opp på Soline beach.

19. Juli. Gikk til St.Clement-øyne på Hvar, og lå på svai. Da fikk vi 27 grader om natta, men hadde likevel aggregatet på, slik at vi kunne sove kjølig. Temperaturen er best uti sjøen! Alle vil vi aller helst være der hele tiden.
Nå er havet selve målet! Har ingen hast med å nå noen steder. På land er det drepende hett, her kan vi i alle tilfeller sitte i skyggen av seilet, slik at vi kan få litt luft. Mulig Baska Voda blir neste stopp, i tilfelle for et par netter.

18. Juli. Beslutningen om å dra til Vis, ble tatt etter å ha sjekket værmeldingen. Der skulle de "bare" ha 28 grader. Vi hadde tenkt å rusle rundt de innerste øyene, for å få flest mulig aktiviteter for de minste. Men foreldrene var vant med 13 grader og regn, så temperaturen på Vis ble det som lokket mest. Det var likevel ingen forskjell, så vi ble en natt der.

17. Juli. Vi gikk til Brac og lå på anker med fortøyning mot land. Det var deilig både for store og små, for da kunne vi ligge uti sjøen, noe vi gjorde både titt og ofte!

15.juli

Familien Torkelsen!

Familien Torkelsen, bestående av vår datter, Ingrid og svigersønn Stig Andre, og deres tre døtre, Rebekka, Kaisa og Sonja.

De kom, og måtte ligge på hotell med oss til fredag. Da klarte vi så vidt å bli ferdig til sjøsetting igjen. Varmen var allerede påtakelig, og vi ble advart mot ekstremvarme, og måtte passe ekstra godt på de små med solhatter og rikelig med drikke.