torsdag 21. mars 2019

Devil’s Island,(French Guiana)15.mars 2019

..består av en øygruppe med tre små, palmebekledte øyer. Selve Devil’s island fikk vi ikke besøke. Den var ikke utstyrt slik at båter kunne legge til. Vi så et lite hus der ute. Det var visst der Dreyfus bodde/var fengslet. Må lese meg litt opp på dette.
Den lille øygruppa på tre øyer
Dreyfus' utilgjengelige øy i bakgrunnen, badeplass i forgrunnen

Vi kastet anker utenfor Royale Islet om morgenen 15.mars. Der var det brygger og bygninger, for det meste militært. På toppen var der restaurant og bar, og et lite utsalg av souvenirer. Det var deilig å kunne gå i land etter ei uke på sjøen. Øya hadde sti rundt, og det var ikke lange veien å gå. Vi så haleløse, store rottelignende dyr, små aper og påfugler, og langs kaien pilte noen irrgrønne gekkoer inn i steinene idet vi kom gående. Vi hadde bestilt middag på restauranten om kvelden, og planla å se oss om på den tredje øya. Der måtte vi fortøye lettbåten etter å ha avlevert passasjerene på kaien. Deretter måtte den som hadde fortøyd svømme i land. På land var det skilter om svømming forbudt, så det var litt selvmotsigende. De sa også at der var en del hai mellom øyene, men det så ikke ut som om noen brydde seg om det.
Rotta tok for seg av kapteinens peanøtter

Kvakk kvakk

Fra turen vår rundt Islet Royale, oppankringsplassen i bakgrunnen

Denne øya hadde også et fengsel. Det vil si at alle tre øyene var fengselsøyer. Denne, derimot, må ha vært ei forferdelig øy å være på. Selve landskapet var paradisisk og vakkert, og sto i sterk kontrast til hva som engang har foregått av djevelskap her. Her var det ei bittelita strand, og på oppsiden en kirkegård, med store og små graver, noen med støtter på. De fleste uten navn. Stien gikk rundt denne øya også, og ved trappeoppgangen til fengselet hadde de laget til en badeplass. Kaptinnen hadde seg en liten svømmetur før fengselsbesøket.
Den lille, grønne gekkoen

Gravene ved stranda
Badeplassen før fengselsbesøket
Jungelen er i ferd med å ta over, men det er ennå synlig hva dette har vært.

En av de mange fengselscellene

Det var en deilig stopp på turen mot Grenada. Allerede neste morgen dro vi av gårde igjen. Da hadde vi vært der 24 timer.