torsdag 23. februar 2017

21.februar -17 World ARC 2017-2018

Taxisjåføren vår hadde møtt opp på avtalestedet da vi ankom med taxibåten. Det er slik på Galapagos at de ikke har kai/marina, og vi må ligge på svai. Vi får heller ikke lov å gå inn med egen lettbåt, ei heller ta med oss søppelet vårt. Da må vi påkalle taxibåt, slik at de kan ordne med søppeltømming for oss. Vi hadde altså bestilt taxitur med engelsktalende guide, istedenfor snorkletur og vulkantur. Dette snekret de sammen for oss, og vi ble klemt inn i en pickup, fire stykker, samt en engelsktalende guide på lasteplanet. Han hentet kjæresten sin, slik at de ble to guider. Sjåføren kunne bare kjøre. Han kjørte oss først til vaskeriet, slik at vi fikk levert skittentøy til vask. Deretter dro vi opp mot vulkanen, eller parkeringsplassen til vulkanen. Det var 8km å gå derfra og til krateret, og de hårdt kvestede fruene hadde ingen planer om å bevege seg så mye denne dagen – det fikk da være grenser!
Deretter kjørte vi til et gartneri hvor de drev og dyrket planter fra Galapagos. Der var også ei flott hule, laget av lava. Vi hadde med oss lykter, så det var relativt lett å ta seg fram.
Neste stopp var en gård som også hadde teltutleie og restaurantdrift. Der fikk vi smake på den egenproduserte kaffen, samt en omvisning på eiendommen. Restauranten var omgitt av svære mangotrær, og guiden fortalte oss også om de mange andre artene der var.
Vi besluttet å spise lunsjen vår der, og fikk servert villkylling med ris, tretomatsaus, linsestuing og salat, og kokoskake til dessert. Det smakte veldig godt, og omgivelsene var perfekte. Mens vi ventet på at taxien skulle ta oss videre, lekte vi litt med en kattunge.
Vi ble tatt med nedover mot byen igjen, for guiden skulle på jobb kl.15. Han var bartender på beachbaren, der det var så mange iguanaer. Vi fant noen andre av «gjengen» og satte oss ned for å prate. Før vi hentet klesvasken, gikk vi innom Mario, som han heter, og kjøpte en god pasjonsdrikk han laget til oss.

Da vi kom tilbake til Aurora Polaris, benyttet vi oss av tilbudet fra «søta bror» om å få ferskvann i tankene våre. Vi hadde bare kvart tank igjen, og var overlykkelige over tilbudet.