onsdag 5. april 2017

3. April 2017 - World ARC 2017-2018

Ikke alle dager er like, og noen er likere enn andre dager. Fra å ha rimelig god seilas, til å befinne seg i den ene squallen etter den andre, og så få vinden fra alle himmelretninger, og ende opp med sørvestlig – sør – sørøstlig vind. Dette var vi ikke forberedt på! Noen hadde sagt at vi kom til å ha tradevind mot Tuamotu. I stedet har vi slitt med motvind og motstrøm den siste dagen, med ditto bevegelser i båten.

Jeg hadde bestemt meg for å ha fisk til middag i dag, og var nesten ferdig med den. Jeg halvvegs lå oppå kjøkkenbenken for å få det til. Matlaging i 45 graders vinkel er ikke det enkleste, og da jeg kom opp i cockpiten med resultatet, ble det nevnt at MrLee var jo egentlig den riktige matretten i dag. Vi måtte benytte den høyeste delen av bordet, og potetene måtte deles i to med en gang for å bli liggende på tallerkenen. Likevel, den stekte fisken med løk til, ble lovprist og fortært.

Det har blitt litt matlaging i dag. Til frokost hadde vi pannekaker med bacon, til lunsj omelett. Senere på dagen kokte jeg syltetøy av guava, men da resultatet forelå, bestemte jeg at det skulle være pulpa for fruktdrikk. Oppskriften jeg hadde brukt, sa ingenting om andelen frukt i forhold til sukker, derfor ble det i søteste laget. Det gjør for så vidt ingenting. Vi må drikke mye i varmen, og litt variasjon skader ikke!

På vakten min fikk jeg i oppdrag å holde vindvinkelen på 45 grader. Det var jeg veldig flink til, og etter hvert kunne jeg til og med slappe av litt. Vinden har sjelden vært over 20 knop, og vi har hoppet av gårde i 4-5 knop, av og til 6. Heldigvis fikk jeg månen med på laget, og den har lyst opp hele vakten min i kveld/natt. Akkurat nå holder den på å gå ned, og da vil det være mørkt helt til i 5-6 tida. Snart overtar Terje, og da får jeg sove.

Noen lurte visst på om generatoren vår var i stykker. Neida! Men batteriene begynner nok å se sine siste dager. Vi skal i alle fall få tak i nye!