fredag 20. januar 2017

18.og 19.januar 2017 World ARC

Jeg starter dagboken i havna, Santa Marta. Fortsatt har vi internett, men det er så belastet av alle våre medreisende som «bare» skal gjøre både det ene og det andre, at jeg mister tålmodigheten og ikke orker å vente. Terje og Bengt holder på å tre inn spiler i seilet som ble ferdig og levert sent i går kveld. Så viser det seg at seilmakeren har glemt å lage åpne passasjer til spilene. Dermed må de opp og klippe hull til de også! Vi fikk i alle fall helt stille vær til å gjøre dette i. Nå har det blåst sterk vind hver eneste dag siden vi ankom Santa Marta, men denne morgenen var det som sagt helt stille, helt til seilet var heist og spilene på plass. Klokka 11 hadde vi bestilt bunkring, men kom oss ikke dit før 11.30. Idet nedtellingen startet, klarte vi å komme oss ut i bukta. Seilet ble heist, og så er det noen som lærer seint, og andre som aldri lærer! Vi hadde ikke før fått det opp, før vinden tok tak i det og gjorde det samme med oss som da vi ankom Santa Marta. Denne gangen klarte vi å berge seilet, men båten ble snudd opp mot vinden, og dermed kom det vann inn alle luker som fortsatt stod åpne. Vi fikk med andre ord en pangstart! Bengt fikk i oppdrag å sveive inn hovedseilet, for det var for mye press på det til at vi kunne vinsje det inn. Dermed ble vi liggende blant de tre siste. Vi tok det imidlertid den tapte tiden fort inn igjen.
   To av oss hadde tatt plaster bakom øret, men bare en ble sjøsyk, og det var ikke den som manglet plaster. Tiden som fulgte, skulle vise seg å bli en meget ubehagelig opplevelse. Det blåste 30-35 knop i kastene, og bølgene var høye og kom fra alle kanter. Det ble rett-i-koppen supper, kapteinkjeks og vann på menyen. Vi har hatt det slik helt til kvelden 19.januar. Da løyet vinden, og bølgene la seg. Nå kjører vi full seilføring, og vinden ligger mellom 6-10 knop, med noen kast over.

Det har skjedd mye på denne «leggen». En har mistet styringsmuligheter, noen har ødelagt seil, noen sliter med generatoren, og en har fått sprekker i masta. Nå regner vi med at vi skal være framme på San Blas ved 8-tiden i morgen tidlig. Da skal vi ligge på svai, derfor ble det viktig med nok drivstoff og vann (og selvfølgelig mat). Jeg har fått første vakt i kveld. Deretter tar kapteinen sin vakt fra kl.24-03. Så går Bengt og jeg på vakt fra 03-06 om morgenen.