lørdag 11. mars 2017

10. Mars 2017 - World ARC 2017-2018

Egentlig ikke så mye å fortelle for meg, så jeg får overlate til kapteinen å fylle inn med data og konstanter og realfaggreier som dere gutta liker så godt å lese! Da blir dere så opplyste at dere ikke lenger behøver lommelykt!

Gjennom Panama kanalen kom der med fire nye båter, en av dem skulle bare være med til Las Perlas øyene som ligger ca. ett døgn seiling sør av Panama City. De andre tre båtene er nå med oss videre. Der var en båt, Atla, eid av et Svensk par som ble liggende igjen i Shelter Bay Marina, innløpet til Panama kanalen, grunnet nødvendig reparasjon av mast. Under seilasen mellom Colombia og San Blas øyene i Panama oppdaget de en sprekke rundt masten som strekte seg ca 75% av omkretsen. Sprekken var helt nede ved dekksnivå og det var bare helt utrolig at masten stod da vinden i område var ca 30 knopp og bølger mellom 3-4 meter. Når de oppdaget dette gikk de direkte til Shelter Bay for å ta ned masten og komme til enighet med forsikringsselskapet hva som skulle gjøres. Etter et par uker ble det bestemt at masten kunne og dermed skulle repareres. Arbeidet ble ferdigstilt for ca to uker siden og de seilte da videre direkte til Galapagos øyene. De er nå på vei fra Galapagos til Marquesas. Båten deres er over 60 fot lang og seiler mye raskere enn de minste(fleste) båtene i gruppen. Vi tror derfor ikke at de blir de siste til Marquesas og at de blir med gruppen videre fra der.

Cesarina, en 46 år gammel «dame» av en båt som ble bygget av Swan i sin tid, ble også liggende igjen i Shelter Bay. Grunnen for at de ikke seilte videre var en oppstått familie situasjon og det ble bestemte at de avsluttet jordomseilingen i denne omgang.

Korteste avstand mellom Galapagos og Marquesas er rett under 3000nm. I dag, 10 Mars har vi seilt mer enn 1340nm fra Galapagos. Vi tror vi kommer til å ha mer stabil vind og strøm og seiler direkte mot målet for resten av leggen. Galapagos øyene som vi forlot ligger på ekvator, mens Marquesas øyene ligger på ca 8° sør. For å finne vind gikk alle båtene sørover, noen så langt som ca 13° sør, mens mange dreide vestover når de passerte 10-11° sør. De som gikk lengst sør meldte om veldig ustabile vindforhold med variasjoner mellom 2kn til 32kn i går og i dag. Vindretningen ble også for mye sørlig slik at de ikke fikk brukt sine fargede seil (Code0, Gennaker, Asymetrisk Spinnaker, Spinnaker og Paraseil). Flere av disse båtene går nå nordvestover for å få mer stabile vindforhold i rett retning slik at de kan bruke sine fargede seil. Vi dreide vest på ca 8° og har hatt svært stabile vind forhold fra øst-sørøst med vindstyrke mellom 12-20kn de siste to døgn. Etter at vi dreide vestover har vi stort sett seilt med to sprede bommer, en på hver side. Disse to forseila gir oss ca 130m2 seilareal.

Vi har brukt mindre enn 25% av vår diesel så langt og regner kun med å bruke diesel på generatoren for produksjon av vann, koking og ladning av batteriene. Mange av båtene har eksterne lademuligheter med eksempelvis vindmølle, solpanel og vannpropell. Vi lader batteriene enten med generatoren eller med hovedmotoren, og har ikke andre former for strømkilde om bord. Nå når vi seiler disse lange strekkene ser vi at en vannpropell kunne vært bra. Denne ville gitt oss den nødvendige effekten vi trenger for instrumenter, autopilot, radar etc slik at generatoren bare ble brukt under selve kokingen og vannproduksjonen.

1 kommentar: