søndag 5. mars 2017

4. Mars 2017 - World ARC 2017-2018

Det er lørdag, og vi har sovet godt – de timene vi fikk sove. Ingen skip i sikte, og det er lite her som bryter havflaten – en og annen flyvefisk, det er alt. På morgenrapporteringen via SSB-radioen i dag, forteller de om lite vind, og alle går på motor. En fortalte at han kun har ¼ tank med drivstoff igjen, mens en annen har brukt opp alt, og må vente på vinden. Veldig synd, for vi har som nevnt lite vind.

Det er et høydepunkt på dagen kl. 9 om morgenen, og kl.18 om kvelden, når vi hører stemmene til de andre i flåten. Først opplyser vi om vår posisjon og vindstyrke. Når alle har fått oppgitt det, har vi en runde med spørsmål om emner som opptar oss. Det kan f.eks være om det marine livet, månen, stjernene og planetene, eller dersom det er medisinske emner – noen trenger hjelp osv. Været er som alltid et aktuelt tema, og i dag er det drivstoff som er det heteste temaet. Meteorologen blant oss, anbefaler å bruke sekstanten for å finne posisjonen dersom det er slutt på drivstoff til å holde liv i navigasjonsutstyret.

Dagen ellers har vært svært varm, med litt vind, 3-4 knop bakfra, og motstrøm. Umulig å seile, og lite skygge på dekk i dag. Rett før kl.18, ropte jeg på Terje at han måtte komme ut og se det som fløt forbi oss. Vi ble enige om at det så ut som en flåte. Fargen var helt svart, og kunne enten ligge opp-ned, eller være en gammeldags liten sak som var svart av elde. Kveldsrapporteringen var litt problematisk å gjennomføre for den som skulle ha «rollcall». Sendeforholdene var slik at en annen måtte overta for at alle skulle bli hørt. Det ble ropt på lederbåten fra flere hold, men han var dessverre utenfor rekkevidde. Mens hørerunden pågikk, fikk vi fisk på kroken. De ferdigrensede filetene veide 500 gram, og ble stekt under en halv time etter fangsten. Fisken går under navnet «dorada», og er hvit i kjøttet. Fastheten ligger et sted mellom tunfisk og torsk, slik at vi blir mettere enn når vi spiser samme mengde torsk og sei.

Vi delte natten i to denne gangen, og det er fordi jeg savner de lange soveperiodene. Det medfører også lengre nattevakter, noe jeg klarer bra så lenge vi bruker autopilot og det er så stille som det er nå. Det kan kanskje endre seg noe når vi kommer ned i tradevinden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar