søndag 10. juli 2016

Lørdag 9.juli

Hvordan går det an å beskrive alt man opplever? Dette sitter jeg igjen med etter lørdagen på Malta: Vi tok ferja over til hovedøen. Den gikk akkurat fra oss, men de går såpass ofte at det ble ikke mer enn 45 min å vente på neste. Overfarten tok 20 min. og på kaien stod busser. Vi tok en av dem til nærmeste by. Der leide vi bil og kjørte til Golden bay. Der måtte vi kjøle oss litt ned, og sole oss(bare en kort stund)
   Videre kjørte vi til en by som kalles Rabat. Der ville vi besøke noen katakomber, men vi var for sent ute. Siste visning var kl.16, derfor gikk vi inn i et par av de mange, flotte katedralene som finnes her på øya. Før vi dro derfra, gikk vi innom Mdina. Det viste seg å være en flott gammel by innenfor bymurer, og en tilsvarende vakker og ryddig park, med hestedrosjer ved siden av. Innenfor murene var det smale gater, med foruten bebyggelse, museer, restauranter, kirker og alt det som trengs for en by.
   Etterpå gikk diskusjonen om hvor vi skulle dra først. Det minket på tiden med dagslys, og selv om Malta ikke er større enn Karmøy, var det så uendelig mye mer å se. Valget ble Dingly. Det var jo et godt valg! Stupbratte klipper i retning Tunisia. Hav, hav og ei bitte lita øy. Inni en busk, fikk noen øye på en kameleon. Da stod plutselig tre-fire stykker over busken for å fotografere.
   I løpet av solnedgangen, var vi på vei til Valletta. Det var noe jeg hadde veldig lyst å se. Det er noe annet å se den i virkeligheten enn på bilder. Jeg ble ikke skuffet!
   Det ble lite mat denne dagen, selv om vi hadde noen kafébesøk. Det var viktigere med is og kaffe. Det er sånn jeg er vant til å reise. Vi skal se “alt”, så mat blir noe “heft”! Dagens siste måltid, ble derfor på ferjeterminalen. Det ble altfor sent å blogge, så derfor……
   Hovedinntrykket vårt er at Malta er verdt et besøk. Det var ryddig og fint - lov og orden - et samfunn som fungerer. Vi har lurt på om alt rotet og søppelet sør i Europa skyldes at det er så varmt at de ikke orker å arbeide. Her kan det i alle fall ikke skyldes på varmen, for vi har hatt det veldig varmt (nærmere 40 grader, tror vi). Vi, i alle fall jeg, føler meg som et “takras” hver eneste dag, særlig den dagen vi kom hit! Vi anbefaler Malta på det varmeste! Her kan dere også ta sightseeingturer på hop on and off-busser. Nå er det frokost, så nå må jeg slutte! :-)