torsdag 14. juli 2016

Onsdag 13.juli

Trodde ikke det ble mye å skrive i dag, så jeg utsatte det til leggetid. Vi dro fra Licata til Sciacca. Klokka var 06.25 da vi la fra kaien. I dag har vi hatt det varmt, men ikke fullt så utmattende som i går. Det har hele tiden vært en liten bris, men flatt hav. Frokosten bestod av havregrøt med rosiner. Tor var veldig fornøyd med det. Han pleier å avslutte med slikkepotten i gryta.
   Det var en fredelig seilas, med den daglige dunten. Faste måltider, med oppvask etterpå. Små nødvendige gjøremål, soling på dekk, lesing i bøker, loggføring, pusse “sølvet” (alle de blanke stålrørene) sitte bakpå hekken med beina i havet, dusje hverandre når det blir for varmt, sitte med kikkerten for å se interessante ting (bygninger og branner og forskjellige fjellformasjoner) på land. Slik går timene. Vi gjorde ca 5 sjømil/time. De siste to timene, kunne vi slå av motoren og seile.
   Vi la til i ei heller turistfri havn. Båtene rundt oss bar preg av forfall, og ingen tok tlf eller vhf. De vinket oss inn, og vi fikk fortøyd båten. Så skulle det betales. 100 euro! HVA? Det kan dere ikke mene! Vi kunne ikke engang koble oss til strøm, for den leverte altfor lite! De gikk ned til 80. Vi betalte mindre i Licata, for mye bedre service.
   Etterpå gikk vi opp i byen. Den var fin! Vi gikk opp trapper, og det var tungt i varmen, men det var veldig kjekt å gå og kikke i butikkene. Italienerne er flinke på design, det skal de ha! Så er det da mange klesbutikker, sko, vesker, frisører osv. Men vi var sultne, derfor fikk butikker være butikker. Vi spurte flere etter en god restaurant, og til slutt fant vi en som vi hadde gått forbi i alle fall en gang. Det var en tripadvisor! Jeg avgjorde at der skulle vi spise! Det ble både forrett og hovedrett, og desserten tok vi i en isbar.
   Tilbake i båten, satt vi og studerte værmeldingen. Mye vind over Sardinia de neste dagene. Vi la merke til et par damer som gikk sakte forbi båten vår og kikket på oss. Til slutt tok de motet til seg og spurte om vi var fra Stavanger, noe vi forsåvidt kunne bekrefte. Det kom fram etterhvert at den ene av damene hadde forretningsforbindelse til Stavanger. Hun hadde kontakt med en vinimportør i Stavanger, derfor hadde de reagert da de så “Stavanger” bakpå hekken vår. Vingården hennes produserte økologisk vin.
   Etterhvert kom også kapteinen. De var alle italienere fra nord i Italia, Verona. Båten deres var av skattemessige årsaker registrert på Malta. De anbefalte oss å vente med å gå til Sardinia de neste par dagene av værmessige årsaker. Selv skulle de bli her. Vi kunne dra tidlig i morgen og legge til i Marsala. Der mente de vi burde vente til sent søndag eller mandag før vi gikk videre. Så nå får vi se hva vi gjør! Vi forlater i allefall dette stedet i morgen tidlig! De ville følge oss på bloggen, sa de da de gikk igjen.